Бізнес-ангел і засновник фонду Арена Ventures Пейдж Крейг написав матеріал про те, чому в 2008 році, на відміну від семи інших шанованих інвесторів, він все-таки вирішив вкласти свої кошти в сервіс по оренді житла Airbnb, як творці стартапу йому відмовили - і які уроки він з цього виніс.

За словами Крейга, він дізнався про Airbnb 12 серпня 2008 - і рівно через шість тижнів запропонував творцям стартапу підписати договір про фінансування. Але буквально за годину до скоєння планувалася угоди Брайан Ческі сповістив його, що проектом не потрібні гроші - команді вдалося потрапити в новий набір стартап-акселератора Y Combinator.

Це незвичайна історія і одна з ключових подій, яке сформувало мої погляди на інвестування. За останні сім років я інвестував на ранніх стадіях як в неймовірно успішні, так і в провальні компанії. Але саме команда Airbnb дала мені кілька найбільш наочних уроків.

- Пейдж Крейг
Серед інших інвестицій Крейга - угоди зі стартапами Lyft, особистий, Zenroll, AngelList, Klout і так далі.

За словами бізнес-ангела, у своєму матеріалі про сім інвесторах, які відмовили Airbnb, Брайан Ческі не згадав єдиного, хто погодився на умови, запропоновані стартапом - ним став сам Пейдж Крейг. Всі інші інвестори, з якими вів переговори Ческі, як зазначає Крейг, дійсно відмовилися профінансувати сервіс.

«Кожна угода, кожна розмова з засновником стартапа чогось мене вчать. Я постійно переглядаю свої дії, свою тактику, підхід до інвестування. Я дійсно роблю це кожен день, місяць і рік - на різних рівнях. І невдалої угоди з Airbnb також дала мені кілька тактичних уроків », - говорить Крейг.

Пошук стартапу

Як зазначає Пейдж Крейг, перше, про що варто розповісти - як він знайшов Airbnb. За словами бізнес-ангела, він займався «класичним Хантінгом» - уявляв собі, які тези будуть ставити в основу засновники стартапів майбутнього, а потім шукав підприємців, які б найбільш точно відповідали цим тезам. Для цього він відкривав Google і шукав матеріали про різні молодих компаніях і їх ідеології (зараз Крейг використовує для тих же цілей продукту Хант, AngelList і велику базу накопичилися контактів).

Сам Пейдж Крейг пише, що в той момент, коли він наткнувся на Airbnb, у нього були певні очікування, пов'язані з ринком подорожей - зокрема, готелів і готелів. Ще в 2007 році у нього з'явилася ідея створення «найбільшого віртуального готелю в світі»: «Я не пам'ятаю точно, як сформувався цю тезу, але у мене часто виникають незвичайні ідеї, що стосуються того, що насправді потрібно світу», - каже бізнес-ангел.

Підприємець зв'язався з декількома зі своїх друзів, провів декілька досліджень ринку - і врешті-решт дізнався про Airbnb. Він тут же зв'язався з Брайаном Ческі і висловив свою зацікавленість у фінансуванні проекту. Після невеликого діалогу по електронній пошті Пейдж Крейг вирішив, що хоче зустрітися з засновниками «обличчям до обличчя» - і вилетів в Сан-Франциско.

Крейг також призводить частина листування з командою Airbnb.

Переговори

Однією з причин, по якій в Airbnb не захотіли вкладатися інші інвестори - різке зниження попиту на продукт (близько 50% користувачів перестали заходити на сайт, впали доходи і число бронювань) після минулих в Сан-Франциско з'їздів Демократичної і Республіканської партії. На щастя, каже Крейг, показники проекту його не хвилювали - інакше він би також насторожено поставився до можливої ​​операції.

Основний акцент підприємець зробив на спілкуванні з командою стартапу. За словами Крейга, він був вражений працьовитістю Ческі і його товаришів, їх баченням і небажанням здаватися. «Вони використовували власну квартиру в якості тестового житла і здавали її відвідувачам з'їзду Демократичної партії. Хоча виглядала вона не дуже добре ».

Крейг розповів про стартапі декільком своїм партнерам, і разом вони почали розробляти стратегію сервісу, обдумувати деталі реалізації та бюджет. На все це пішло чотири тижні. Підприємець зазначає два найбільш важливих витка дискусії, які відбулися між ним і командою Airbnb.

Обміркувавши всі завдання, які стояли перед стартапом, інвестори прийшли до висновку, що $ 100 тисяч, які хотіли отримати засновники Airbnb, було недостатньо для реалізації всіх їхніх цілей. Крейг і партнери підвищили оцінку сервісу і зупинилися на сумі в $ 250 тисяч.

Ще близько трьох тижнів в Крейга пішло на дозвіл сумнівів, в яку суму все-таки оцінювати стартап - $ 2 млн або $ 2,5 млн. За словами бізнес-ангела, це було чистою дурістю з його боку - оскільки рішення в підсумку залишилося колишнім ($ 2,5 млн), а умови для інвестицій значно змінилися. Більшість інших інвесторів до того часу вже висловили свою неготовність фінансувати сервіс, і замість того, щоб взяти участь в угоді, Пейдж Крейг змушений був стати її лідером.

Закриття раунду

До кінця вересня всі умови нарешті були обговорені, майбутній інвестор і команда стартапу провели спільну вечерю і призначили офіційний висновок угоди на наступний день.

У першій половині дня від Ческі не було ніяких повідомлень - втім, Крейга це не хвилювало. Він вважав, що майбутнє підписання договору - чиста формальність, і нічого незвичайного вже не станеться. Через кілька годин з ним зв'язався сам Ческі і сказав, що у нього є дві новини для інвестора.

Перша з них виявилася гарною - засновники У Cominator все-таки змінили свою думку про проект і вирішили взяти участь в раунді. Пейдж Крейг, за його словами, навіть зрадів - поки не почув другу. Як з'ясувалося, команду взяли в черговий набір акселератора Y Combinator, і його засновники збиралися інвестувати в проект самостійно, не залучаючи зовнішніх бізнес-ангелів.

«З тих пір Airbnb виросла в неймовірно успішну компанію - і я дуже радий за хлопців, радий, що вони змогли привернути готельну індустрію. Я ж зрозумів - те, що я не взяв участь у посівному раунді інвестицій - повністю моя вина. Я міг би знайти способи це зробити і після того, як Брайан приніс мені погані новини », - каже підприємець.

Висновки

Втрата угоди з Airbnb стала для Крейга, як він сам зізнається, болючим ударом. Однак допомогла зробити кілька важливих висновків.

Не можна сказати, що я був інвестором без імені, коли збирався профінансувати Airbnb. Однак ці події змусили мене зайнятися зміцненням особистого бренду і накопиченням корисних зв'язків. Я вивчив багато книг і провів величезну кількість зустрічей з впливовими людьми.

Одним з найважливіших уроків, за словами Крейга, стало розуміння того, що хороший інвестор повинен діяти швидко і не витрачати свій час на різні дрібниці - вони можуть коштувати йому угоди. «Три тижні, які ми витратили на обговорення оцінки, того не варті. Вона з самого початку була гарною і реалістичною - а мої метання лише створили у команди більше сумнівів на мій рахунок », - говорить Крейг.

При цьому успіхи Airbnb зміцнили Пейджа Крейга в думці, що його підхід (акцент на членах команди і їх цілях) працює краще, ніж суха оцінка метрик. «Метрики в основному корисні для кращого розуміння того, що самі засновники стартапу про них думають - але не більше. В іншому вони тільки вводять в оману », - пояснює свій підхід інвестор.

Крім того, каже Крейг, для інвестора важливо не втрачати самовладання, коли інші відмовляються від угоди - якщо він впевнений в людях, які керують компанією, і в їх баченні і стратегії, це не повинно збивати його з пантелику. Важливо тільки те, що думає він сам - навіть якщо в результаті йому доведеться шкодувати про досконалої угоді.

0 коментарі :

Дописати коментар